Vanliga frågor

Allmänna frågor

När får jag mitt reseintyg? / När får jag mitt provsvar?


Se nedan svarstider för provtagning: Provtagning med PCR-test i Stockholm och i Uppsala Provsvar/reseintyg skickas via krypterad mail senast 22 timmar efter utförd provtagning. Provtagning med PCR-test på övriga orter Provsvar/reseintyg skickas via krypterad mail senast 34 timmar efter utförd provtagning. Provtagning med Antigentest: Intyg direkt i handen vid besöket. Analys av provet tar cirka 15 minuter, därefter signerar sjuksköterska reseintyget som du får med dig i handen.




Vilken information innehåller reseintyget?


Våra reseintyg är utfärdade på engelska och signeras och stämplas av legitimerade läkare. Ditt reseintyg innehåller dina personuppgifter inklusive ditt passnummer, typ av provtagning som utförts, vilken typ av utrustning som använts vid analys, vilket lab som utfört analysen samt att ditt provsvar visat negativt för Covid-19.




När har ni öppet för provtagning?


* Tillgängliga tider på dagen varierar med det är framför allt förmiddagar som provtagning sker. Stockholm & Uppsala Provtagning måndag - fredag. Övriga orter (med/utan patienter med svenskt personnummer) Provtagning måndag - torsdag, samt söndagar i Gävle




Var finns ni? / Var finns era provtagningsställen?


Våra provtagningsställen finns på följande adresser: Stockholm Täby - Esplanaden 11, 3tr Stockholm Stureplan - Riddargatan 1, 1tr Stockholm Sabbatsberg - Olivecronas Väg 1 Stockholm Edsberg - Edsbergs torg 1 Stockholm Märsta - Södergatan 19 Stockholm Huvudsta - Storgatan 70 Stockholm Fruängen - Fruängsgången 2 Stockholm Vällingby - Indalsbacken 2 Stockholm Bagarmossen - Lillåvägen 68 StockholmEkerö - Bryggavägen 8, plan 2 Uppsala - Kungsgatan 43 (Synlab Medilabs lokaler) Uppsala- Kålsängsgränd 10D (Encia Hälsomottagningars lokaler) Sundsvall - Centralgatan 14 (Encia Hälsomottagningars lokaler) Gävle - Nygatan 40 (Encia Hälsomottagningars lokaler) Falun - Åsgatan 55 (Encia Hälsomottagningars lokaler) Örebro - Drottninggatan 38 (Encia Hälsomottagningars lokaler) Norrköping - Drottninggatan 32 (Encia Hälsomottagningars lokaler) Karlstad - Bryggaregatan 11 (Encia Hälsomottagningars lokaler) Kalmar - Stortorget 32 (Encia Hälsomottagningars lokaler) * Ev portkod medföljer i bokningsbekräftelse som skickas via sms.




Vad är ett RT PCR-test?


Ett RT PCR-test är ett så kallat nasopharynxtest vilket innebär att man topsar med en pinne långt bak i näsan. Provet skickas sedan till laboratorium för analys. Provsvaret visar endast negativt eller positivt svar för aktiv Covid-19-infektion. Ett negativt svar innebär att du är smittfri och inte har någon pågående infektion vid tiden för provtagningstillfället.




Vad är ett antigentest?


Ett antigentest (lateral flow test) är ett så kallat nasopharynxtest vilket innebär att man topsar med en pinne långt bak i näsan. Provsvaret visar endast negativt eller positivt svar för aktiv Covid-19-infektion. Ett negativt svar innebär att du är smittfri och inte har någon pågående infektion vid tiden för provtagningstillfället. Provsvaret erhålles cirka 15 minuter efter utförd provtagning. Intyget signeras av en legitimerad sjuksköterska.




Vilken typ av test behöver jag för mitt intyg?


CovidLabs har som policy att inte svara på vilken typ av provtagning som behövs för just ditt intyg då regler ständigt ändras. Vi hänvisar våra kunder som är osäkra till IATA Travel Services som löpande uppdaterar denna information




Tar ni emot drop-in besök?


NEJ, ingen av våra mottagningar tar emot drop-in besök. Samtliga besök behöver bokas och betalas i förväg via vår bokningstjänst.




Kan jag betala på plats för mitt reseintyg?


NEJ, vi tar endast emot betalningar i samband med bokning via vår bokningstjänst.




Använder ni ett ackrediterat laboratorium för PCR-analyser?


JA. Alla våra PCR-tester analyseras hos SYNLAB Medilab laboratory, Täby Stockholm med Real Time PCR m2000 från Abbott. SYNLAB Medilab är ISO-15189:2012 ackrediterat.




Vilka typer av prover erbjuder ni?


Vi erbjuder provtagning med RT PCR-test på samtliga kliniker samt antigentester (lateral flow test) i Sundsvall och Gävle.




Varför har ni olika svarstider för PCR-test för olika provtagningsställen?


Då våra provtagningsställen ligger på geografiskt olika platser med varierande tillgång till expressleveranser, så kan återkoppling ske olika snabbt beroende på vilket provtagningsställe provet togs på.




Varför är det olika priser för PCR-test på era provtagningsställen?


Prisvariationen beror i huvudsak på att olika provtagningsställlen har olika transportlösningar vilket påverkar prisbilden.




Utför ni provtagning på barn?


JA. vi utför provtagning på barn över 2 år.




Kan jag besöka era provtagningsställen för att boka tid?


NEJ. Vi tar endast emot bokningar via via bokningstjänsten på vår hemsida.




Varför fungerar det inte att boka tid via er tidbok?


Detta kan bero på olika saker, se de vanligaste orsakerna nedan: 1) Det finns inga lediga tider det datum du försöker boka -> testa då om du hittar tider för ett annat datum. 2) I bokningsrutan har du missat att ange information i något av de tvingande fälten -> fyll i efterfrågad i de rödmarkerade fälten och försök igen. 3) Din webbläsare är inte kompatibel med vår bokningstjänst -> testa genomföra bokningen via en annan webbläsare eller testa använda annan enhet.




Varför fungerar det inte att genomföra betalning?


Det kan bero på olika saker: 1) Betalningsleverantören accepterar inte ditt kort -> testa betala med annat kort eller välj annan betalningsmetod 2) Din webbläsare stödjer inte betallösningar -> pröva genomföra bokning och betalning via annan webbläsare eller enhet.




Jag kommer inte in genom porten till provtagningsstället, saknar portkod


I sms:et som skickades som bokningsbekräftelse finns portkod angiven till de provtagningsställen där detta behövs.




När ska jag boka tid för reseintyg / Vad gäller för min resa?


Är du osäker på vad som gäller till just det land du ska resa? Lugn, vi hjälper dig! Kontakta oss via telefon eller mail så svara vi på dina frågor gällande reseintyg.Telefon: 08 - 16 09 99, E-mail: info@covidlabs.se Vi samarbetar inte med något resebolag eller flygbolag och kan därför inte erbjuda andra tider än de som finns tillgänliga via vår bokningstjänst bara för att det ska stämma överens med specifik avresetid.




Hur får jag mitt intyg?


För PCR-test: Intyget skickas i PDF- och PNG-format via krypterad e-post till den e-postadress som angavs vid bokningen. För antigentest: Intyg direkt i handen vid beösöket. Notera att analys tar cirka 15 minuter efter utförd provtagning.




Kan jag få mitt reseintyg tidigare än vad ni angivit i er information?


NEJ. Vi kan garantera tidigare leverans än det som angivits och ingen möjlighet till prioriterade provsvar finns.




Skickar ni reseintyg även på helger och röda dagar?


Ja, vi skickar även reseintyg på helger och röda dagar.




Hur hanteras avbokning och återbetalning?


Du kan som kund själv avboka din tid via den länk som medföljde i sms- och mailbekräfteksen du mottog vid bokningen. Du kan även kontakta oss via mail eller telefon för avbokning. Återbetalning sker inte per automatik vid avbokning. För att få en återbetalning när du gjort en avbokning behöver du kontakta oss på info@covidlabs.se så hanterar vi detta. Vid återbetalning tar det vanligtvis 2-3 bankdgaar innan du fått pengarna åter.




Mitt intyg har inte kommit och tidsgränsen är passerad, vad ska jag göra?


Om du inte mottagit ditt reseintyg när tidsgränsen för återkoppling har passerat så är det vanligaste problemet att intyget hamnat i din skräppost. Kontrollera därför alltid om du mottagit reseintyg i din inkorg för skräppost. Om du inte kan hitta intyget i skräpposten ber vi dig kontakta info@covidlabs.se




Vad händer om mitt test är positivt?


Om ditt provsvar kommer tillbaka positivt, dvs. att du har en aktivt Covid-19 infektion så utfärdas inget reseintyg. Du får istället ett meddelande som informerar om detta samt att du ska vidta självisolering i väntan på kontakt med någon av våra läkare. Någon av våra läkare kommer sedan att kontakta dig med mer infromation om hur du ska agera framåt, läkare gör även en smittskyddsanmölan till SMI-net. Ingen återbetalning sker vid positivt provsvar.




Jag kan inte öppna mitt intyg/mitt intyg är tomt?


Pröva by webläsare eller app som din mobil eller dator väljer automatiskt vid öppning av filer.